Απόφαση ΔΕΚ της 2ας Δεκεμβρίου 2010, C-108/09, Ker – Optica
Α. Σχετικό Νομοθετικό Πλαίσιο
ΟΔ/2000/31/ΕΚ για ορισμένες νομικές πτυχές της κοινωνίας της πληροφορίας, ιδίως του ηλεκτρονικού εμπορίου, στην εσωτερική αγορά (οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο).
Αιτιολογική σκέψη 18: Οι υπηρεσίες οι οποίες εξ ορισμού δεν παρέχονται εξ αποστάσεως και με ηλεκτρονικά μέσα, όπως ο κατά νόμον έλεγχος των λογιστικών εταιρείας ή η παροχή ιατρικών συμβουλών όταν απαιτείται φυσική εξέταση του ασθενούς, δεν αποτελούν υπηρεσίες της κοινωνίας της πληροφορίας.
Άρθρο 1 παρ.3: Η παρούσα οδηγία συμπληρώνει το ισχύον κοινοτικό δίκαιο περί υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας και δεν θίγει το επίπεδο προστασίας, ιδίως της δημόσιας υγείας και των συμφερόντων του καταναλωτή, όπως θεσπίζεται σε κοινοτικές πράξεις και στις εθνικές νομοθετικές πράξεις που εκδόθηκαν για την εφαρμογή τους, στο μέτρο που δεν περιορίζεται έτσι η ελευθερία παροχής υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας.
Β. Πώληση Φακών Επαφής
Στην περίπτωση που η εμπορία φακών επαφής χαρακτηριστεί από τον εθνικό νομοθέτη ως «υπηρεσία υγείας», ο ορισμός της υπηρεσίας της κοινωνίας της πληροφορίας σύμφωνα με το δίκαιο της Ένωσης δεν φαίνεται να μπορεί να μεταφερθεί στη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Πώληση εξ αποστάσεως μέσω Διαδικτύου χωρεί εφόσον αποσυνδεθεί το στάδιο των ιατρικών συμβουλών από το στάδιο της καθαυτό πώλησης. Η παροχή των ιατρικών συμβουλών είναι ενδεχομένως δικαιολογημένη, εφόσον η εφαρμογή των φακών επαφής μπορεί να προκαλέσει βλάβες στην υγεία (π.χ. φλεγμονές του οφθαλμού, ή ακόμα και μόνιμα προβλήματα οράσεως), εντούτοις δεν συνδέεται με την πράξη πώλησης τους.
Γ. Εκτίμηση σύμφωνα με την ελευθερία του ενδοκοινοτικού εμπορίου
Το ενδιαφέρον της πωλήσεως σε απευθείας σύνδεση (on-line) έγκειται ακριβώς στο ότι το Διαδίκτυο προσφέρει στις επιχειρήσεις μια βιτρίνα που υπερβαίνει τα σύνορα, χωρίς η επιχείρηση να βαρύνεται με το κόστος και τις δεσμεύσεις που συνδέονται με την απόκτηση «πραγματικού» καταστήματος. Η πώληση σε απευθείας σύνδεση αποτελεί έναν εναλλακτικό τρόπο πωλήσεων σε σχέση με το παραδοσιακά νοούμενο εμπόριο και συνιστά για τις εθνικές επιχειρήσεις ένα συμπληρωματικό μέτρο προσέγγισης πελατείας, που δεν περιορίζεται, από γεωγραφική άποψη, στην πληθυσμό ο οποίος περιβάλλει το πραγματικό κατάστημα.
Επιπλέον, το ΔΕΚ έχει δεχθεί ότι η απαγόρευση πώλησης μέσω Διαδικτύου μιας κατηγορίας προϊόντων έχει δυσμενέστερες επιπτώσεις που δεν βρίσκονται στην εθνική επικράτεια. Από πάγια, επίσης, νομολογία προκύπτει ότι το άρθρο 34 ΣΛΕΕ απηχεί την υποχρέωση τηρήσεως των αρχών της απαγορεύσεως των διακρίσεων και της αμοιβαίας αναγνωρίσεως των προϊόντων που νομίμως κατασκευάζονται και διατίθενται στο εμπόριο εντός άλλων κρατών μελών, καθώς και της υποχρεώσεως διασφαλίσεως της ελεύθερης προσβάσεως των προϊόντων της Ένωσης στις εθνικές αγορές.
Η απόλυτη απαγόρευση του ηλεκτρονικού εμπορίου φακών επαφής συνιστά μέτρο δυσανάλογο σε σχέση με το επιδιωκόμενο σκοπό της προστασίας της δημόσιας υγείας, δεδομένου ότι ο εν λόγω σκοπός μπορεί να επιτευχθεί με μέτρα λιγότερο περιοριστικά του ενδοκοινοτικού εμπορίου (π.χ. παράδοση εμπορευμάτων από ειδικευμένο προσωπικό, τοποθέτηση επεξηγηματικών φυλλαδίων στα δέματα κλπ).
Τα άρθρα 34 ΣΛΕΕ και 36 ΣΛΕΕ, καθώς και η οδηγία 2000/31, πρέπει να ερμηνευθούν υπό την έννοια ότι απαγορεύουν εθνική ρύθμιση η οποία επιτρέπει την εμπορία φακών επαφής μόνο σε ειδικευμένα καταστήματα ιατρικών ειδών.
Καλησπέρα σας,
ΑπάντησηΔιαγραφήΔηλαδή για να καταλάβω: Δεν υπάρχει ρητή, Ελληνική νομοθεσία περί απαγόρευσης πωλήσεων φακών επαφής μέσω διαδικτύου από ηλεκτρονικά καταστήματα που δεν είναι ειδικευμένα ή ο πωλητής δεν κατέχει άδειας άσκησης επαγγέλματος οπτικού, εφόσον έχει γίνει νόμιμη ενδοκοινοτική εισαγωγή των προϊόντων;
Αν αυτό ισχύει, τότε οι τοπικοί σύλλογοι οπτικών – οπτομετρών γιατί δεν το επιτρέπουν;
Ευχαριστώ εκ των προτέρων.